7 augusti 2024 | Text & foto: Hen­rik Theodorsson

Ovan­på urbergs­y­tan, som är soc­keln för land­ska­pet, avlag­ra­des ler­par­tik­lar under avsmält­ning­en av den senas­te inlandsi­sen. Des­sa små par­tik­lar bil­da­de så små­ning­om den bör­di­ga ler­jor­den som finns på Väst­gö­tas­lät­ten. Ler­par­tik­lar­na kan till sin yta kan bin­da vat­ten och de närings­äm­nen som väx­ter­na behö­ver. Den­na för­må­ga bidrar till att göra ler­jor­dar­na till utom­ordentligt bra jor­dar att odla i. Men leran visa­de sig även pas­sa till and­ra ända­mål, som exem­pel­vis tegel.

Tegel­bruk plop­pa­de upp lite varstans i pla­tå­bergland­ska­pet. I områ­det kring Vänerns söd­ra ände fanns ett fler­tal stör­re tegel­bruk. Fru­går­dens egen­dom på Väners­näs brän­de tegel redan i mit­ten på 1650-talet (fram till 1908). 1672 bygg­de gre­ve Mag­nus Gabri­el De la Gar­die jakt­slot­tet Mag­nus­berg i Flo. Teg­let leve­re­ra­des då från Fru­går­dens bruk. I Väners­borg fanns till exem­pel bru­ken Nab­bens­berg (1907–1967) och Ten­ggrenstorp (1909–1959). På Väners­näs upp­för­des seder­me­ra ytter­li­ga­re ett tegel­bruk, vid Mar­gre­te­bergs egendom.

Kart­bild från 1904 över Mar­gre­te­bergs tegelbruk.

I mit­ten av 1800-talet anla­des ett tegel­bruk av god­sä­ga­re Dani­el Råd­berg vid Mar­gre­te­bergs egen­dom på Väners­näs, ett sten­kast från Hal­le­berg. Mel­lan 3 april och 20 juli 1859 leve­re­ra­des 29 236 st takte­gel och murte­gel till när­lig­gan­de sock­nar. För trans­por­ten kräv­des 230 häs­tar med till­hö­ran­de åkdon. Verk­sam­he­ten tycks ha bedri­vits med vari­e­ran­de fram­gång. Drif­ten pågick under en förs­ta peri­od oav­bru­tet fram till 1914. Till­verk­ning­en åter­upp­togs sedan för en and­ra and­ning 1926 och fort­sat­te till 1930. Där­ef­ter gjor­des ett sista för­sök mel­lan 1937–1939. Där­ef­ter gjor­des inga fler för­sök och näs­tan alla bygg­na­der­na revs så småningom.

Vänersku­tor lade till i strand­kan­ten och las­ta­des med tegel för vida­re leve­rans. Vid hög­sä­song kun­de fle­ra sku­tor lig­ga för­töj­ta sam­ti­digt. Mar­gre­te­berg hade en egen båt vid namn Caro­li­na. Det var många and­ra far­tyg som skep­pa­de tegel från Mar­gre­te­bergs tegel­bruk, som t ex Eula­lia från Eken och Hil­ma från Lidköping.
Upp­ställ­ning fram­för sku­tan Caro­li­na vid utskepp­nings­plat­sen, cir­ka 1890.
Foto: Okänd/Vänersborgs museum

Det var med stolt­het man arbe­ta­de vid tegel­bru­ket. Många job­ba­de här hela sitt liv. Till en bör­jan gräv­des leran upp för hand och las­ta­des i häst­drag­na vag­nar. Redan i vag­nar­na blan­da­des leran upp med annan lera för att få rätt kva­li­tet. Vid bru­ket vin­scha­des leran upp och blan­da­des med san­den från Gaddesanna.

Leran som skul­le bli takte­gel behöv­de lig­ga och fry­sa en vin­ter för att bli dug­lig. När tegel­mas­san skul­le bli tegel­pan­nor bear­be­ta­des den i fle­ra steg. Den skul­le ”blaas, skä­ras i pla­ter, läg­gas i form och jäm­nas ut med kavel”. En fli­tig arbe­ta­re kun­de kom­ma upp i en ersätt­ning om 1,50–2 kro­nor om dagen.

Torkla­dor­na fick namn efter län­der så som Dan­mark, Nor­ge, Fin­land, Eng­land, etc. I bör­jan av 1900-talet kos­ta­de murteg­let 50 kro­nor för 1 000 sten.

Per­so­nal vid Mar­gre­te­bergs tegel­bruk, okänt årtal. Foto: Okänd.
Till­gång­en på lera var väl­digt god och den fina sjö­san­den vid Gad­desan­na intill Hal­le­berg var närapå out­töm­lig. Här las­ta­de man san­den via lång­bryg­ga ut till de vän­tan­de far­ty­gen. Sedan gick trans­por­ten ett sten­kast över viken.
Lång­bryg­gan vid Gad­desan­na, 1911. Note­ra tegel­bru­kets bygg­na­der i bakgrunden.
Foto: Emil Almqvist/Vänersborgs museum

Idag är i prin­cip allt rivet men det finns fle­ra spän­nan­de spår efter tegel­bru­ket i områ­det. Längs vägen ut mot tegel­stran­den pas­se­rar man två hus som är kvar efter brukse­po­ken. Det ena var tegel­mäs­ta­rens hus. Det­ta bygg­des omkring 1906 och kal­la­des ”Spans­ka vil­lan”. Det and­ra huset är en röd torp­stu­ga som lig­ger ytter­li­ga­re en bit ut mot tegel­stran­den. I den­na stu­ga bod­de ”Anna på bru­ket”. På fle­ra stäl­len run­tom i ter­räng­en syns de hålor där man tog upp leran. Ute vid Väner­stran­den lig­ger sto­ra mäng­der av vat­ten­sval­lad oran­ge tegel­sten lig­ger i strand­kan­ten. De klap­perstens­lik­nan­de tegel­res­ter­na har i folk­mun gett upp­hov till nam­net Tegel­stran­den – en inte helt lång­sökt beskrivning.

Den­na arti­kel är ska­pad med medel från: