Att bryta kalk har gjorts i Västergötland sedan tidig medeltid. Runt platåbergen användes kalken främst som jordförbättringsmedel i lantbruket. I början av 1800-talet blev det allt vanligare att bönder som bisyssla under vintern brände kalk, för eget bruk och för försäljning. Kalken finns i platåbergen både i det rena kalkstenslagret, men även som inneslutningar i alunskiffer, något som kallas orstenar.
All kalk som bröts i kalkbrotten och som användes till jordförbättringsmedel brändes i kalkugnar. I Västergötland fanns en stor konkurrensfördel mot resten av landet: man kunde använda alunskiffern, som innehåller olja, som bränsle. I andra områden i Sverige var kol och ved som behövdes för bränningen dyrt. Men alunskiffern fanns i massor, och dessutom kunde man ta ut orstenen i alunskiffern och på så sätt få både råvara och bränsle vid samma brytning (även i Närke och på Öland fanns alunskiffer tillsammans med kalk, men Västergötland hade ett försprång genom bättre fraktmöjligheter).
Bosse Wallström, idag platschef på Nordkalk vid Uddagårdens kalkbruk i Falköping, har ägnat många timmar åt att kartlägga kalkindustrin i Västergötland.
– Runt 1870 – 1880 kommer det första uppsvinget för kalkstensindustrin, järnvägen byggs ut i Sverige. Nu blev det möjligt att leverera till grannsocknar och grannlän. När marknaden växer blir kalkbränningen mer industrialiserad och bolag växer fram där förutsättningarna är som bäst.
Den tekniska utvecklingen var avgörande för kalkindustrins framväxt, menar Bosse Wallström.
– Nästa viktiga framsteg sker i slutet av 1800-talet. Framförallt kommer dynamiten som gör att man kan bryta i större skala. Men kalkbruken blir också mer mekaniserade, och här var Decauvillevagnarna viktiga – system med transport på räls dök upp i de flesta kalkbrott.
Decauville var, kort sammanfattat, en lätt flyttbar smalspårig järnväg. Den togs fram av den franska ingenjören Paul Decauville och presenterades på världsutställningen i Paris 1889. På rälsen hade man en speciell typ av vagnar, som antingen kunde dras för hand, eller med ett litet lok. Decauvillespåren och ‑vagnarna var det dominerande systemet för transport av kalk och alunskiffer i Västergötlands kalkbruk.
Järnvägsnätet i platåbergslandskapet var i början av 1900-talet bland de mer utbyggda i landet. 1907 beslutade Sveriges riksdag också om ett fraktbidrag för just kalk som transporterades på järnväg – och det öppnar för nya marknader. Fler och fler kalkbruk runt platåbergen växer fram för att möta efterfrågan.
Men det har inte bara positiva följder, berättar Bosse Wallström.
– Det var rena vilda västern, kalkindustrin är vid den här tiden totalt ostrukturerad. En patron eller markägare kunde öppna ett nytt kalkbruk och göra iordning kalkugnar för bränning. Men när kalken är bränd måste den säljas direkt, det får inte komma regn på den.
– Samma gäller då alla omkringliggande kalkbruk. Om inte avsättningen för kalken var tillräcklig så försökte alla bli av med sin kalk samtidigt, och priset gick ner in källaren. I perioder gjorde det att marknaden kraschade och arbetarna jobbade gratis.
Om bränd kalk kommer i kontakt med vatten sker en kraftig kemisk reaktion som gör att det frigörs mycket stark värme, och den brända kalken omvandlas till släckt kalk. Den faller samtidigt sönder till ett fint mjöl som gör den mycket svår att hantera. Det var därför man vill transportera och sälja kalken innan den riskerar komma i kontakt med vatten.
Nymberg och den första centralföreningen bildas
Räddningen på den röriga kalkmarknaden där priset gång på gång dumpas finns inom räckhåll. Han heter Gottfrid Nymberg, och kommer att få en avgörande roll för kalkindustrins blomstring i Västergötland.
Gottfrid Nymberg föddes i Höganäs i Skåne 1876. Under några år i Malmö var han avdelningschef för Svenska Kalkförsäljnings AB, och fick en bra överblick över den svenska kalkmarknaden.
Här gör han en upptäckt när det gäller prissättning: kalken från Västergötland kan säljas till lägre priser än den skånska kalken (som vi vet sen tidigare beror detta på den billiga tillgången på bränsle i och med alunskiffern). Nymberg beslutade därmed att bilda en firma som köper upp och säljer västgötakalk.
Han öppnade ett kontor i Falköping 1 oktober 1910 och kallade sitt företag rätt och slätt för Kalkkontoret. Bara två månader senare flyttade han till Falköping permanent, tillsammans med sin fru och fyra barn.
Kalkkontoret köpte i huvudsak sin kalk från två kalkbruk: Kavlås och Uddagården – och gjorde god vinst på att sälja den billiga västgötakalken till ett högre pris. Men den röriga situationen med stor konkurrens som gjorde att priserna gång på gång dumpas är frustrerande – kalken i Västergötland är redan billig, den borde inte säljas till ännu lägre pris! Nymberg tog i början av sommaren 1911 initiativ till ett gemensamt försäljningskontor för att säkra priset. En kartellbildning, helt enkelt. Bosse Wallström visar kopior på de brev som Gottfrid Nymberg skickade ut till alla kalkbruk i Västergötland där han presenterade sin plan på att bilda en förening som sköter all försäljning.
– Nymberg bjuder sen in alla ägare till kalkbruk till ett fysiskt möte, och det blir vilda diskussioner.
– Går de med i föreningen så förlorar de rättigheter att sälja sin kalk, men å andra sidan lockar stabila priser. Mot slutet av 1911 har 16 kalkbruk anslutit sig, och de andra följer med allt eftersom.
”Det vore till nationell nytta att låta de kalkfattiga provinserna i största möjliga utsträckning få del av det stora överskottet av kalk, som naturen hopat i Västergötland”.
Gottfrid Wilhelm Nymberg i det brev han skickade ut 1911.
Föreningen som bildas kallas Mellersta Sveriges Kalkbruks Centralförening, förkortat MSKC. Nymberg blev verkställande direktör, en befattning han hade kvar ända till 1944.
- Att genom ett gemensamt försäljningskontor handha försäljningen av kalk för samtliga medlemmars gemensamma räkning
- Att verka för höjandet av kvaliteten på kalken
- Att sprida kunskap om kalkens användning, särskilt för jordbruket
- Att genom lämplig fördelning av leveranserna minska fraktkostnaderna
- Att på bästa sätt tillgodose medlemmarnas intresse på kalkbruksdriftens område
– Förutom MSKC bildas det några andra kalkkarteller, en som hette Västgötajord och ett som hette Västergötlands kalkförsäljnings AB. MSKC köpte senare upp Västergötlands kalkförsäljning, säger Bosse Wallström när han fortsätter sin berättelse.
– Det finns också några kalkbrott som står utanför kartellbildningarna, till exempel Tomtens kalkbrott utanför Torbjörntorp. Men de säljer mest sin kalk till industrin, inte till jordbruket. Och ett annat kalkbrott i Falköping, som ägs av familjen Jansson, är först anslutet till föreningen men lämnar när de inte kommer överens.
Mellersta Sveriges Kalkbruks Centralförening placerade då sin representant vid infarten till deras kalkbrott och stoppade alla som försökte åka in.
– De skulle åka till Uddagården istället där det var mycket bättre och billigare. Ganska tuffa affärsmetoder, säger Bosse.
I avhandlingen ” Konkurrens, samarbete och koncentration. Kalkstens- och cementindustrin i Sverige 1871–1982” från 2015, skriven av Malin Dahlström vid Ekonomisk-historiska institutionen, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, definieras en kartell så här:
”… en sammanslutning av företag som kommer överens om att reglera marknaden, ofta handlar det om att samarbeta istället för att konkurrera. När karteller ingås tecknas vanligen ett kartellavtal där det anges hur konkurrensen ska begränsas, för vilka områden avtalet gäller, hur länge avtalet ska gälla, vilka sanktioner som ska utdömas om någon bryter mot avtalet och så vidare.”
– Kartellbildningar i början på 1900-talet var egentligen en praktisk lösning på ett problem, säger Malin Dahlström.
– De kommer med industrialiseringen, i de flesta branscher försöker man ha någon form av samarbete. Cementindustrin är ett bra exempel, där förstår man tidigt att om produktionen över huvud taget ska finnas i Sverige krävs samarbete. Cementindustrin har en ganska avancerad produktion som fordrar mycket kapital.
– Det diskuterades inom politiken flera gånger om det är något bra eller dåligt, men det växer fram en tillåtande lagstiftning, säger Malin. Man menade att kartellerna egentligen inte tar bort konkurrensen. Även inom en kartell måste man förhandla om priser, kvoter och så vidare, och då måste varje part ha ett så bra förhandlingsläge som möjligt.
– Först på 1950-talet bestämmer man sig i Sverige för att karteller ska registreras. Man helt enkelt inkomma med uppgifter som sen bokförs i ett kartellregister. Förbudet mot karteller kommer 1993 i och med att vi går med i EU. Men redan innan dess har makten koncentrerats i många marknader, det bara finns ett eller två stora företag kvar. Då försvann poängen med kartellerna ändå.
Kalkindindustrin når sin höjdpunkt och VFK bildas
När första världskriget kom ströps importen av konstgödsel, och marknaden för jordbrukskalk gick kraftigt uppåt.
– 1910 när MSKC bildas står Billingen och Falbygden för 25% av Sveriges produktion av jordbrukskalk, 1 miljon hektoliter, säger Bosse. Under kriget stiger kalkmarknaden, och i slutet av 1918 står området för hälften av hela Sveriges produktion, 2,3 miljoner hektoliter.
Fram till slutet av första världskriget hade kalkindustrin i Västergötland haft en spikrak tillväxt: tekniska framsteg som järnvägen, dynamiten och Decauvillesystemen, och slutligen Gottfrid Nymbergs ankomst och organisering av försäljningen.
Men detta till trots så var Gottfrid Nymberg fortfarande inte helt nöjd. Bruken som levererade kalk till MSKC var ibland illa belägna, dåligt organiserade och arbetskraften användes ineffektivt.
– Även om han har fått ordning på marknadssidan av kalkindustrin, så ser Nymberg fortfarande stora problem med produktionssidan. Han konstaterar att om de skulle överleva i framtiden var de tvungna att hänga med teknikutvecklingen och standardisera bruken. Så han kallar in alla kalkbruk till ett möte igen, på samma sätt som han gjort 1911, och föreslår att de ska bilda ett gemensamt produktionsbolag.
1 juli 1918 bildades aktiebolaget Västergötlands Förenade Kalkindustrier, VFK. Gottfrid Nymberg blev även här verkställande direktör. Och att kalkindustrin går bra, det syns inte minst på hans årslön:
1918: 42 240 kr
1919: 113 930 kr
1920: 150 500 kr
Som jämförelse hade Sveriges statsminister 1920 en årsinkomst på 21 500 kr.
Marknaden vänder
För att starta bolaget krävdes ett lån, och Nymberg vände sig till Skånska banken.
– Men det var kapitalransonering efter kriget, så bankerna fick inte spendera hur som helst. Banken bildar då ett emissionsbolag för att komma runt detta – ungefär som dagens riskkapitalbolag.
Emissionsbolaget försåg VFK med aktiekapital på 9 miljoner som ska gå till inköp av kalkbruk. Under det första året köpte VFK upp de största kalkbruken, Ulunda, Karlsfors, Stenåsen i Dala, Gestillen, Kavlås, Ödegården, Uddagården, Rössberga och Berga.
Men de som säljer får också betalt i aktier. En del som säljer får hälften i kontanter och hälften i aktier, en del får bara aktier – till exempel Ödegården – och en del får bara kontanter, till exempel Kavlås. Kavlås kalkbruk köps för 2,8 miljoner kronor och Ödegården för 90 000 aktier, som vid försäljningen beräknades ha ett värde av 100 kronor styck. Ödegården var således värt 9 miljoner och tycktes ha gjort en bra affär.
Men snart efter att Västergötlands Förenade Kalkindustrier, VFK, bildats börjar framgången i kalkindustrin vända.
– Dels steg importen av konstgödsel igen efter kriget, vilket minskade efterfrågan på jordbrukskalk. Dels blir det problem med tillförseln av arbetare, säger Bosse och fortsätter:
– 1922 kommer fackföreningarna igång och arbetarna börjar organisera sig på de stora kalkbruken. Det var många strejker, både organiserade och vilda.
Styrelsemöte 1921
Herrar företrädande, ledande män inom Västergötlands Förenade Kalkindustrier, samlade år 1921 till överläggning och fest på Jouvins Hotell i Falköping. Från vänster: Disponent Gust. Albert Brissman, Disponent John Torulf, Direktör R. Brefits, Direktör Axel Eriksson, Direktör A.R. Grane, Direktör G.W. Nymberg, Disponent O. Hillfors, Bergmästare C. Oskar Norelius. Foto: Okänd.
Även den högkonjunktur som rått inom svenskt jordbruk försvann när gränserna öppnas, och 90% av kalken som producerats i området Billingen-Falbygden gick till jordbruket. Produktionen av kalk försämrades kraftigt. Även aktievärdet i VFK sjönk därmed som en sten, 1927 var en aktie värd 1 krona.
– För de som sålt sina bruk för endast aktier var det naturligtvis en katastrof, konstaterar Bosse Wallström.
1927 behövde VFK rekonstrueras. Gottfrid Nymberg började erbjuda sig att själv köpa kalkbruken (ofta med en tillhörande gård och mark) och 1934 var han majoritetsägare i bolaget.
Aktiebolaget Ytong köper 1951 alla aktier i VFK, som tre år senare upphör helt att existera. Gottfrid Nymberg var då 73 år och hade hela sitt liv arbetat med kalk och benämns i många sammanhang som ”Kalkkungen i Västergötland”. 1952 startade han en stiftelse, där avkastningen förutom att gå till hans två döttrar, ska gå till studiebidrag åt barn till tidigare anställda och till bidrag till äldre anställda vid kalkindustrin. Höganäs kommun får också bidrag till försköning av staden. 1958 avlider Gottfrid Nymberg.
Företaget Ytong, som köpte VFK, fortsätter industrihistorien. Vid Uddagården tillverkades blåbetong av bränd alunskiffer, något som visserligen bygger det svenska folkhemmet men som också är orsak till de omfattande radonproblem som finns i många byggnader idag.
Men det är en helt annan berättelse.
En av Nymbergs idéer var att produktionen av kalk måste rationaliseras. Under 1920-talet lägger han ner flera kalkbruk som från början ingått i Västergötlands Förenade Kalkindustrier, VFK. Det slog såklart hårt mot lokala samhällen. I de socknar med kalkindustrier arbetade 1918 i snitt 16% av den manliga arbetskraften på kalkbruken. När Gestillien i Tidaholm lades ner 1927 arbetade där cirka 130 män, något som motsvarade runt 70% av alla män i arbetsför ålder.
Så varför lägger Nymberg ner en del kalkbruk?
För att kalkbruken skulle vara effektiva behövde de ha en viss struktur. Det skulle vara rätt storlek på ugnarna, och den geografiska placeringen på råvarorna var viktig – till exempel att det sluttade lite från stenbrotten till ugnarna, så att transporten gick enkelt i nedförsbacke. Helst skulle kalken tippas ovanifrån rätt ner i ugnarna. Kalkbruken skulle ha framdragen järnväg och vara placerade nära en omlastningsplats till SJ:s spår. Den brända kalken skulle sen enkelt kunna fraktas vidare på järnväg.
Nymberg startar också ett nytt kalkbruk – som byggdes enligt hans ideal. Nya Berga öppnades 1931 och där fanns det 38 ugnar enligt den tidens standard. Ugnarna var fristående och sköttes av olika arbetslag. Varje arbetslag hade tre ugnar, som bildade något som kallades ett aggregat. Till varje aggregat hörde också en del kalksten, en del alunskiffer, och så tippen. Parallellt utmed ugnarna gick järnvägen i en nivå nedanför, så man kärrade den brända kalken rakt ut i vagnarna.
I Nya Berga brann kalkugnarna samtidigt, något som medförde en ständig rök för den stora gården Vrangelsholm som ligger strax norr om bruket. Det gick så långt att ägaren till gården drog Västergötlands Förenade Kalkindustrier inför rätta. Till slut beslutade domstolen att man bara får elda varannan ugn i taget för att minska föroreningarna.
Denna artikel är skapas med medel från: